гр. София, бул. Черни връх 179Б
BG

Какво трябва да знаем за батериите на електромобилите

Батерията определя пробега на електрическата кола. Колко издържат батериите за електрически автомобили, как функционират, колко струва смяната им? Какво е състоянието на техниката? И какво ще бъде бъдещето?

Как и от какво се правят батериите за електрически автомобили?

За производството на батерии за електрически автомобили се използват суровини като литий, никел, кобалт, графит и манган. В страни като Чили или Конго добивът им причинява екологични щети и в някои случаи детски труд. Големите производители на автомобили обаче обръщат все повече внимание на този проблем и използват например литий и кобалт, добивани в Австралия.

Конструкцията

Повечето батерийни клетки се произвеждат в цилиндрични, призматични и тънки форми. Формата няма нищо общо със съдържанието, все още не е ясно кой формат ще надделее. Пауч клетките, известни още като литиево-йонни полимерни батерии, се използват често. Тук предимствата са: проста клетъчна структура и следователно висока ефективност, ниски производствени разходи, високо ниво на безопасност и надеждност. Според института Фраунхофер те притежават най-голям потенциал за оптимизиране на енергийната плътност.

Кой е най-добрият начин за зареждане на електрически автомобил?

Като цяло ниво на зареждане от 20 до 80 процента е най-доброто за батерията на електрическия автомобил. Екстремните нива на зареждане намаляват живота на клетките на батерията поради прекалено високо или ниско напрежение в клетките на батерията. Освен това трябва да се намери добра комбинация между зареждане на станции за бързо зареждане и бавно зареждане, защото бързото зареждане кара батерията да старее по-бързо. Много бавното зареждане в контакта (шуко зареждане) предпазва батерията, но води до много големи загуби при зареждането. Екстремните температури през лятото или зимата също са неблагоприятни - електромобилът трябва, ако е възможно, да се паркира на сянка или в гараж.

Сподели: