Какво трябва да знаем за батериите на електромобилите
Батерията определя пробега на електрическата кола. Колко издържат батериите за електрически автомобили, как функционират, колко струва смяната им? Какво е състоянието на техниката? И какво ще бъде бъдещето?
Как и от какво се правят батериите за електрически автомобили?
За производството на батерии за електрически автомобили се използват суровини като литий, никел, кобалт, графит и манган. В страни като Чили или Конго добивът им причинява екологични щети и в някои случаи детски труд. Големите производители на автомобили обаче обръщат все повече внимание на този проблем и използват например литий и кобалт, добивани в Австралия.
Конструкцията
Повечето батерийни клетки се произвеждат в цилиндрични, призматични и тънки форми. Формата няма нищо общо със съдържанието, все още не е ясно кой формат ще надделее. Пауч клетките, известни още като литиево-йонни полимерни батерии, се използват често. Тук предимствата са: проста клетъчна структура и следователно висока ефективност, ниски производствени разходи, високо ниво на безопасност и надеждност. Според института Фраунхофер те притежават най-голям потенциал за оптимизиране на енергийната плътност.
Кой е най-добрият начин за зареждане на електрически автомобил?
Като цяло ниво на зареждане от 20 до 80 процента е най-доброто за батерията на електрическия автомобил. Екстремните нива на зареждане намаляват живота на клетките на батерията поради прекалено високо или ниско напрежение в клетките на батерията. Освен това трябва да се намери добра комбинация между зареждане на станции за бързо зареждане и бавно зареждане, защото бързото зареждане кара батерията да старее по-бързо. Много бавното зареждане в контакта (шуко зареждане) предпазва батерията, но води до много големи загуби при зареждането. Екстремните температури през лятото или зимата също са неблагоприятни - електромобилът трябва, ако е възможно, да се паркира на сянка или в гараж.